Algoritme


Een algoritme is niet meer dan: een aantal stappen dat je zet om een bepaald doel te bereiken. Een algoritme heeft dus niet per se te maken met grote bergen data en technologie. Een rekensom is een algoritme, maar het bereiden van een maaltijd is dat ook. Je volgt de stappen in een recept om het doel – eten op tafel – te bereiken. 


Klopt, ik ook, want het woord ‘algoritme’ wordt vaak gebruikt in combinatie met nieuwe technologie. Zo experimenteert Albert Heijn sinds kort met ‘dynamisch afprijzen’, waarbij een algoritme op basis van weersomstandigheden, locatie en andere variabelen berekent hoeveel een product moet worden afgeprijsd. Gaat het bijvoorbeeld ineens regenen, dan kan de winkel beslissen om het barbecuevlees af te prijzen. De nieuwe prijs krijg je op een elektronisch bordje 

Google gebruikt voortdurend algotimes om de reclame op jouw scherm te zetten die bij jou past.

Als jij in Google zoekt op Voetbal, weet Google dat je sport leuk vind en laat reclames zien voor sportartikelen, gezondheidsmiddelen etc. Als je daarna Rotterdam-Zuid intypt, krijg je artikelen over Feyenoord. 

Google onthoudt alles en weet dus wat jij leuk/interessant vindt.

Heel bekend is het verhaal van een vader die opeens allerlei aanbiedingen van babyspullen krijgt. Snapt hij niet en neemt contact op met Google. Die vertelt hem dat van zijn computer gezocht was op babyspullen. Wat bleek? Zijn dochter was zwanger, maar durfde dat niet aan haar vader te vertellen.